Jegihorn 3206m

Publiziert von KlaasP , 18. Juni 2011 um 20:53.

Region: Welt » Schweiz » Wallis » Oberwallis
Tour Datum:15 Juli 2011

We namen vanuit ons vakantiehuisje in Saas Almagell de bus naar Saas Grund, vanwaar we ons naar Kreuzboden (2400m) lieten brengen door de kabelbaan. Eénmaal aangekomen smeerden we ons nogmaals goed in tegen de brandende zon. En na de schoenen goed aangespannen te hebben begaven we ons op het pad naar de Weismiesshütte. In het begin niet echt aangenaam wegens de breedte maar al gauw licht steigend en leuker. Ik heb zelfs het geluk gehad een marmot te zien huppelen tussen hoge plukken gras om kort daarna in een hol onder de grond te vedwijnen. Over een aardepad nog een laatste klimmetje tot aan de hut waar we eventjes tijd nemen om te genieten van het heldere uitzicht over de hoogste bergketen van Zwitserland: de Mischabelketen. Vanaf de hut start dan het het pad richting Jegihorn. Eerst op een smal pad tussen los gesteente, waarbij we ook een bergrivier moesten oversteken. Vervolgens, na de splitsing waar de klettersteigers naar rechts afslaan, steigt het pad nu tussen aarde en gras naar de zuidflank van de Jegihorn toe. Dan over stenen klauteren naar links omhoog richting 'zadel'. Hier hebben we onze handen nodig om vooruit te komen. Eenmaal op het 'zadel' banen we ons een weg tussen de grote rotsblokken. Best geen verkeerde stap anders zitten we in een of ander gat of spleet tussen de rotsen. Vervolgens langs de westflank naar de top. Het pad gaat over  stenen langs een diepe afgrond. Wat verder zitten we meer beschermd en gaat het vlot tot boven. Na een foto bij het topkruis op de drukke top (door het volk van de klettersteig) en te genieten van het uitzicht keren we terug naar beneden, tevreden na de beklimming!

Eine sehr schöne Wanderung auf einen tollen Aussichtsberg! Erfahrung mit (Alpin)wandern ist erforderlich, das Pfad ist ungefähr T4, mit einige einfache Kletterpassagen (I). Das Pfad ist aber sehr gut markiert und die Wanderung ist sehr lohnend! Es gibt auch ein Klettersteig... Vielliecht im 2012?