Hübschhorn (3192m)


Publiziert von Sander , 7. Oktober 2014 um 21:48.

Region: Welt » Schweiz » Wallis » Mittelwallis
Tour Datum: 6 August 2014
Wandern Schwierigkeit: T4 - Alpinwandern
Wegpunkte:
Geo-Tags: CH-VS 
Aufstieg: 1200 m
Abstieg: 1200 m
Zufahrt zum Ausgangspunkt:Von Visp --> Brig --> Simplonpas

Thuis was tijdens mijn zoektocht naar een mooie inloopwandeling mijn oog gevallen op de Hübschhorn.
Ik had nog nooit in de omgeving van de Simplonpas gewandeld, dus was benieuwd naar hoe de omgeving eruit zag.
's Morgens heb ik de auto geparkeerd op de parkeerplaats aan de rand van de weg aan de kant van het Hospiz.
Bij het Hospiz zelf mag je niet parkeren, maar ongeveer 100m verderop zijn genoeg parkeerplaatsen.
Daarna ben ik iets teruggelopen om het pad op te kunnen dat richting de elektriciteitsmasten leidt.
Op Hikr had ik gelezen dat je richting de elektriciteitsmasten moest lopen en dan een stukje in zuidelijke richting moest lopen en dan vrij snel de graat op moest.
Blijkbaar ben ik iets te snel de graat opgegaan, want het was toch wel erg steil...
Over gras en struikjes kwam ik uiteindelijk toch naar boven en vond ik zowaar een steenmannetje. :-)
Van daar was het "pad" makkelijk te volgen.
Gedurende de hele route heb je een fantastisch uitzicht richting de hoogste toppen van Wallis en Berner Oberland! Ook een blik op de Aletschgle ts jer is mogelijk.
Vanaf de voortop lijkt het alsof de hoofdtop lastig te bereiken is, maar dat valt reuze mee!
Het lastigste vond ik om uiteindelijk de laatste 3m omhoog naar het topkruis te klimmen.
Ik kon niet direct zien hoe ik het laatste puntje op moest klimmen, maar dat bleek gewoon vanaf het begin van de schuine kant te zijn.
Aangekomen heb ik daar genoten van een lange etenspauze en gekeken hoe 2 touwgroepen van de top van de Monte Leone kwamen. De Monte Leone ligt er direct tegenover en is niet te missen.
Na het topboek ingevuld te hebben ben ik over dezelfde route weer teruggelopen.
Tenminste...dat dacht ik. Van het eerste gedeelte bergaf weet ik zeker dat ik het juiste pad volgde, maar de markering met steenmannetjes is erg summier. Het 2e gedeelte heb ik geen steenmannetje meer gezien en liep ik continue door nogal erg veel puin. Of dit anders was geweest als ik verder de graat naar beneden had gevolgd vraag ik mij af... In plaats van Hübschhorn had de berg ook Blokkenhorn mogen heetten.
Eenmaal beneden voelde ik mijn knieën behoorlijk en was ik erg blij dat ik bergop een andere route had gevonden.
Het is een berg met een fantastisch uitzicht vanaf de top, maar hou rekening met veel puin.
 


Tourengänger: Sander


Minimap
0Km
Klicke um zu zeichnen. Klicke auf den letzten Punkt um das Zeichnen zu beenden

Galerie


In einem neuen Fenster öffnen · Im gleichen Fenster öffnen

T4 L
31 Jul 20
Hübschhorn · Bikyfi
T4 L I
29 Sep 18
Hübschhorn m3192 - Sempione · danicomo
T3
29 Aug 18
Hubschorn 3191 m · Amedeo
T3+ L
22 Aug 17
Hübschhorn (3192 m) · siso
T2
3 Aug 16
Hubschhorn (3192 m) · cappef
T4+ WS- II
14 Jun 22
Hochtour an einem Junitag mit Wolkentreiben vom Simplon... · Heidelberger Gipfelsammler Ötzi II
T4
14 Aug 19
Hübschhorn 3191m · rupicapra
T4 L
14 Aug 13
Hübschhorn (m.3192) · cosy
T3+
13 Sep 20
Hubschhorn (3192) · beppe

Kommentare (1)


Kommentar hinzufügen

Sander hat gesagt: Ich war nicht allein auf dem Berg
Gesendet am 16. Oktober 2014 um 16:23
Ich war nicht allein auf dem Berg: http://www.hikr.org/tour/post84412.html


Kommentar hinzufügen»