Mauvoisin (Bagnes)

Publiziert von Wandelwallis.nl , 26. September 2010 um 11:47.

Region: Welt » Schweiz » Wallis » Unterwallis
Tour Datum:22 August 2010
Strecke:Mauvoisin - Barage Du Maivosion - tsé vieux
Zufahrt zum Ausgangspunkt:Postauto: 12.253 La Châble - Fionnay - Mauvoisin

Deutsch & Nederlands, Mit video !!!
 Deutsch
 der Wanderung ist ganz einfach, über ein breiten weg.

Sie starten in Mauvoisin da ist ein  kleine Restaurant.
dann lauft du über ein Asphalt Strasse Richtung dem Staumauer. Aber dafür
kommen sie Enkeln Tunnels gegen. die letzte muss man nach rechts im dem Tunnel,
dann bleibt du am dem rechten Seite von der Stausee, dann kommt man noch drei Tunnels
 gegen wovon dem letzte mehr dann eine Kilometer
lang sind, aber als Sie aus dem Tunnel komme ist es ganz schön, dann läufst du
auf eine ganz schöne Alp, mit Aussichten auf dem Staumauer und dem Stausee,
dann sehen sie eine kleine Hütte wo du in kann, der Hütte ist ganz von Stein,
sie können da ein, und erleben (sehe Film) . nach dem Hütte lauft dem weg was
nach unter aber nicht so lange, danach geht es wieder nach oben dann bist du da.

Der Wanderweg ist gut zu laufen mit Kinder
aber vielleicht zu Länge, aber Sie können jeden Moment zurück gehen.

Sie laufen 5,1/2 Stunden aber dann kannst du ruhig laufen !!
Fragen und Kommentar sind wilkommen !

Nederlands
Het is een makkelijke wandeling, over een breed pad

U start in Mauvoisin waar een klein restaurant is, dan loopt u over een asfaltweg richting de stuwdam. U komt eerst door een paar tunneltjes tot de laatste tunnel die naar de dam brengt. In die tunnel slaat u af naar rechts, zo blijft u aan de rechte zijde van het meer. dan gaat u nog 3 tunneltjes door, waarvan de laatste meer dan 1 kilometer lang is. Maar het is het wachten zeker waard ! want als u uit de tunnel komt loopt u over een prachtige alpenweide met uitzicht op het meer en op de stuwdam, dan komt u een heel oud klein hutje tegen, waar je in kan ! echt de moeite waard want hij is helemaal van steen gemaakt, (zie filmpje) na het hutje loopt de weg iets omlaag, waardoor je daarna nog wat omhoog moet, het is goed te lopen. ook met kinderen alleen misschien iets te lang, maar je kan natuurlijk zelf bepalen wanneer je terug gaat.

u loopt er 5:30 uur over als u het rustig aan doet !!!

Vragen en reacties zijn welkom !

Tourengänger: Wandelwallis.nl
Communities: Kids & Hike

Willem hat gesagt: Mooie foto en filmpje!
Gesendet am 26. September 2010 um 16:48
Maar het verbaast me dat je bij zulk mooi weer niet verder gelopen bent naar de Cabane de Chanrion!

Je kunt zelfs verder omhoog naar de Mont Avril, maar dat is als eendaagse een behoorlijk lange onderneming. Maar misschien wist je dit alles al lang:).

Gr Willem

Wandelwallis.nl hat gesagt: Dankje wel
Gesendet am 26. September 2010 um 17:02
we waren pas om 10:30 in mauvoisin en wisten niet dat we naar een hut konden, het lijkt mij erg mooi ! ik denk dat wij dan met een overnachting nemen ! want het is toch een eind rijden

heb jij hem zelf al wel gelopen ?

Groeten;
Henkie_NL

Willem hat gesagt: RE:Dankje wel
Gesendet am 26. September 2010 um 17:23
Nee, helaas ben ik er nog niet geweest. Afgelopen vakantie had ik een keuze uit twee tochten aan mijn vriendin voorgelegd op de voorlaatste dag, waaronder de Cabane de Chanrion, maar zij koos de andere:).

Je kunt een rondwandeling naar de hut maken, zoals je in de link van Johnny68 kunt lezen. Ik zou de wandeling in omgekeerde richting maken, want de weg langs de oostoever lijkt me afwisselender en dat is aan het einde van een dagtocht interessanter dan de brede weg langs de westoever die jij gevolgd hebt. Tenminste, ik vind het wel fijn als je op het einde van een dagtocht niet zo'n 6 kilometer over een brede weg moet wandelen, dat doe ik liever aan het begin, zodat je het interessantste stuk voor het laatst bewaart.

De Mont Avril is misschien niet de mooiste berg (veel puin), maar het uitzicht vanaf de top moet prachtig zijn en het pad niet moeilijk (T3-T4). Maar ook vanaf de Cabane de Chanrion is het nog een lange klim (zo'n 3.5 uur). Bovendien moet je vanaf de hut eerst 400 meter afdalen, voordat je aan de klim kunt beginnen! Je kunt er maar beter op voorbereid zijn:).

Vanaf de Col de Tsofeiret kun je trouwens ook naar de Col de Lire Rose klimmen, dat schijnt blauw-wit gemarkeerd te zijn. Maar als je de Mont Avril en de Col de Lire Rose op een dag wilt beklimmen vanuit de hut, zul je echt vroeg op moeten (of hardlopen:P).

Hopelijk heb je iets aan de tips. In de bekende Rother Wanderführer Unterwallis staat de rondwandeling naar de hut prima beschreven. Ik zou wel op zijn minst een goede kaart meenemen!

Ik ben benieuwd naar je overige wandelingen!

Gr Willem

Wandelwallis.nl hat gesagt: RE:Dankje wel
Gesendet am 26. September 2010 um 17:29
wij hebben dit wandelboekje !
echt geweldig beschreven, tijden die kloppen etc.

bedankt voor de tips !

de volgende route die ik post is de Risihorn bij Bellwald.

Groeten;
Henkie_NL

Willem hat gesagt: RE:Dankje wel
Gesendet am 27. September 2010 um 12:09
Nou ja, op de wandeltijden valt soms wel wat af te dingen. Ik hou me normaal gesproken netjes aan de looptijden op de wegwijzers, dus ik ben een redelijke graadmeter:).

In 45 minuten van het Lac Bleu naar Arolla is bijvoorbeeld onmogelijk zonder te rennen (op de plaatselijke wegwijzer staat 1h10, wat ook niet ruim gemeten is).

Het hoogtepad van Saint-Luc naar Zinal dat wij gedaan hebben duurt ongeveer 5 uur (volgens de plaatselijke wegwijzers iets korter, maar die geven 1 uur aan van Gillou naar Nava Secca, wat je zonder rennen ook niet haalt), terwijl het boekje tussen 5h15 en 6h30 rekent.

Voor het beklimmen van de Prabé heb je slechts 2 uur nodig, terwijl het volgens het boekje 2h30 duurt.

Dit is wat me zo 1,2,3 te binnen schiet. Ik had me trouwens vergist: je hoeft "slechts" 250 meter af te dalen als je de Mont Avril wilt beklimmen vanuit de Cabane de Chanrion, 400 meter is wat overdreven:).