Dierenparken in België: Serpentarium, Planckendael en Aquatopia

Publiziert von KlaasP , 18. Mai 2012 um 17:51.

Region: Welt » Belgien
Geo-Tags: B
Zufahrt zum Ausgangspunkt:Mit dem Zug/Auto nach Antwerpen, Mechelen und Blankenberge

In België zijn er veel gerenommeerde dierenparken, waaronder het Serpentarium te Blankenberge, Dierenpark Planckendael te Mechelen en Aquatopia te Antwerpen. Ik bezocht ze respectievelijk reeds 7, 4 en 2 keer.

Serpentarium: een reptielenzoo op de Zeedijk in Blankenberge, die reeds meerdere keren prijzen in ontvangst mocht nemen.  Voor ‘reptielenfreaks’ zoals ik is dit echt een must. Het gangpad is slechts 150m lang, maar er zijn honderden terraria met hagedissen, slangen, schildpadden, kikkers, schorpioenen, vogelspinnen… Je kan een bezoek perfect combineren met een ontspannen wandeling op het strand, een go-cartrit op de dijk, een bezoek aan de jachthaven of de pier, of een etentje in één van de vele restaurant. Een restaurant dat ik zeker kan aanbevelen is Bel-Air. Een echte aanrader is een ritje op de velodroom. Deze bestaat al tientallen jaren en is erg tof. Je kan er enkele rondjes rijden op een bizarre fiets: fietsen met ovale wielen, fietsen met scharnieren in het midden, malle tandems… Ze hebben het allemaal!

Planckendael: dit dierenpark is volgens mij het beste en meest veelzijdige van België. Het is minder bekend dan Zoo Antwerpen, maar heeft naar mijn mening veel meer troeven. Het is een heel groot park, waar je met gemak een ganse dag kan vertoeven. Er loopt vaak veel volk, maar daar merk je door de uitgestrektheid van het park en het vele groen bijna niks van. De dieren hebben allemaal een groot verblijf en worden erg goed verzorgd. Het park is heel netjes. Het is ingedeeld in Europa, Azië, Afrika, Amerika en Oceanië. Er zijn reptielen, vogels, apen, neushoorns, leeuwen, olifanten… Een unicum is de tropische serre: een gigantische serre vol exotische dieren en planten. Tussen de dierenverblijven staan er vele bankjes om even te rusten of iets te eten, en enkele toffe attracties: een prauw waarmee je kan varen, een vlot, een speeltuin, een aboriginalparcours, een touwenparcours over het water en als letterlijk hoogtepunt het hoogteparcours tussen de bomen met touwen, netten, banden, trappen, kettingen… Dit park staat garant voor een onvergetelijke dag!

Aquatopia: 150m van de uitgang van het Station Antwerpen verwijderd, vind je Aquatopia. Je kan er de meest uiteenlopende soorten vissen bekijken. Er zijn prachtige bassins en aquariums. Er is ook een reptielengedeelte. Je kan er onder andere de anemoonvis, de doktersvis, de octopus, de duivelsvis, murenen, zwartpuntrifhaaien, roggen, aruwana’s… bezichtigen. Soms is het er wel erg druk. Het is een fantastische ervaring om in Aquatopia kennis te maken met vele wonderlijke leden van het dierenrijk!

Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom!

Tourengänger: KlaasP