Voettocht door het Val Grande nationaal park

Publiziert von ellen2 , 18. Oktober 2010 um 18:13.

Region: Welt » Italien » Piemont
Strecke:Malesco - Testa Mater - Malesco - Alpe Scaredi - Alpe Colma - Coloro - Vogogna; Mergozzo - Alpe Ompio - Verbania
Zufahrt zum Ausgangspunkt:Internationale trein naar Domodossola, lokaal boemeltje naar Malesco.
Zufahrt zum Ankunftspunkt:Vanaf Verbania kan de bus naar een treinstation worden genomen.
Unterkunftmöglichkeiten:Malesco en Coloro: B&B Alpe Scaredi en Alpe Colma: bivakhut Alpe Ompio: CAI hut

ROUTE
De laatste week van september 2010 heb ik een mooie trekking gemaakt in het Val Grande nationaal park. De eerste dag liepen we een dagtocht vanaf Malesco over de Testa Mater en een ten zuiden van deze top gelegen pas (1500 meter stijgen en dalen).
De tweede dag startten we de klassieke trekking door het park, van Malesco naar Alpe Scaredi (dag 2), van Alpe Scaredi naar Alpe Colma, een lange dag (dag 3) en van Alpe Colma naar Coloro (dag 3). Op Alpe Scaredi en Alpe Colma maakten we gebruik van de bivakhutten (kale houten vloer dus zelf mat en slaapzaak meenemen). In Coloro overnachtten we in de B&B Ca del Preu (huis van de priester) met zeer vriendelijke eigenaar die ook als gids optreedt.
De vierde dag wandelden we van Coloro naar Vogogna via een niet op onze wandelkaart aangegeven pad, dat wel was gemarkeerd (met luchtige passage). We reisden naar Mergozzo met bus en lift en wandelden van dat plaatsje naar Alpe Ompio waar een CAI hut is. De laatste wandeldag daalden we via een mooie route af naar Verbania.

PRAKTISCH
Er zijn diverse nuttige informatiebronnen, onder meer de site van het park (www.parcovalgrande.it) . Een andere grappige site is van een berggids, Tim, valgrande.piemont-trekking.com.
Volgens diverse bronnen is de beste kaart de 1:50.000 kaart Domodossola (toeristische versie met markering van paden) van de Zwitserse topografische dienst. Hiervan heb ik ook gebruik gemaakt.
Voor degenen die duits kunnen lezen is er een aardige gids met mooie illustraties: Nationalpark Val Grande Unterwegs zwischen Domodossola und Lago Maggiore - Herold Thelesklaf, B. - Rotpunktverlag.

Kenmerken van het gebied: het is buitengewoon steil en het gesteente is brokkelig (als ik goed heb onthouden vooral carboniet en schist). Dat betekent pittige steigingen en dalingen als je de kammen en de passen over wil. Verder lopen veel paden langs steile hellingen/afgronden, zodat je "trittsicher" moet zijn. Tijdens onze eerste wandeling vanuit Malesco (dat op 700 meter ligt) liepen we naar een kam die op ca. 1800 meter lag. Volgens mijn gps hebben we die dag ca. 1500 meter gestegen en gedaald.

Verder moet je wel goed naar het weer kijken: als het regent of vochtig is kan je makkelijker op de paden uitglijden. Mist lijkt me riskant omdat het dan én vochtig is (uitglij risico) en de oriëntatie lastiger wordt. Er was nog geen sneeuw en ik hoorde dat er meestal in oktober nog niet veel sneeuw is. Met sneeuw zijn veel paden gevaarlijk (o.a. als je langs een afgrond loopt).

De officiële routes zijn in het algemeen redelijk goed gemarkeerd, al is de kaart nooit overbodig. In het midden van het centrumgebied (bij de In la Piana bivak) ontbreekt een brug. In het naseizoen is het water niet zo hoog, dus kun je de rivier makkelijk oversteken.

Als je zelf niet aandurft het gebied in te gaan, kun je gebruik maken van lokale gidsen, die via de site van het park zijn te vinden. Één van die gidsen is de zeer sympatieke eigenaar van een Bed & Breakfast in Coloro, aan de zuidkant van het gebergte. De naam is "Ca' dal Preu" (het huis van de priester) en het is een piepkleine B&B, zie voor informatie http://www.mandalafoto.it/cadalpreu.html.

Tourengänger: ellen2
Communities: Nederlands forum