Naturschutzgebiet: Haut Val de Bagnes

Publiziert von KlaasP , 19. Juni 2012 um 15:59.

Region: Welt » Schweiz » Wallis » Unterwallis
Tour Datum: 5 Juni 2012

Ons oorspronkelijke plan was om vandaag richting Prafleuri (de variant langs Col Termin was een goed idee van Willem) te gaan. We begonnen de dag met een lekker ontbijt in het ochtendzonnetje, met zicht op de Combins. Na ons wat aangesterkt te hebben, startten we de tocht. Het pad richting Col Termin was smal en in se niet erg moeilijk, buiten enkele kleine stukken. De helling was wel heel steil, we moesten heel voorzichtig zijn. De overgebleven sneeuw deed daar ook niet veel goeds aan. We staken enkele korte sneeuwveldjes over. De sneeuw was heel hard, zodat we telkens 'treedjes' moesten kappen. Voor ons, de eerste keer met zo'n zware rugzak, was dat niet zo makkelijk. Iets voor Col Termin was er een groot, steil sneeuwveld, bovendien nog eens aangeduid al steenslaggevaarlijk. We pasten onze plannen aan (we besloten om de volgende dag naar Val d'Hérens te gaan) en keerden het hele stuk terug, tot op de plaats waar we de vorige nacht geslapen hadden. Dit maakte ons niet bepaald vrolijk, gelukkig konden we ons optrekken aan het uizicht en de omgeving: we hadden een prachtig zicht op de Grand Combin de Grafeneire en het Mont-Blancmassief, ook de Dents du Midi waren goed te zien. We bevonden ons in het natuurgebied Haut Val de Bagnes, een uitgestrekt beschermd gebied, één van Zwitserlands oudste. We konden genieten van de mooie flora, op de plaatsen waar de sneeuw al een tijdje verdwenen was. Maar vooral de fauna maakte indruk op ons: maar liefst 15 steenbokken hebben we die dag gezien! In één dag meer dan in m'n hele leven! Het was prachtig om hun bewegingen, gedragingen te volgen. Eén steenbok liep met duizelingwekkende snelheid de steile helling naar beneden... Verder zagen we ook nog een hagedis, een hele belevenis voor mij als reptielenliefhebber! Aangezien we niet verder konden, moesten we een nieuw plan bedenken. We besloten nog eens te overnachten in het MAP. Daarvoor moesten natuurlijk eerst in Lourtier zien te geraken! Langs een steil en vermoeiend bospad bereikten we het kleine dorpje! De afdaling was erg lang en zeker niet zo gemakkelijk! We haalden nog net de laatste bus naar Le Châble. Vanuit Le Châble namen we de bus naar Verbier 'fromagerie'. We maakten wat eten klaar, beslisten om de volgende dag  en gingen weer laat slapen, vermoeid van de lange tocht en benieuwd naar welke avonturen we in Val d'Hérens zouden beleven...