Sparrhorn (3021M)

Published by Wandelwallis.nl / Henkie_NL , 14 January 2012, 12h38.

Region: World » Switzerland » Valais » Oberwallis
Date of the hike:29 July 2011
Route:Belalp - Hohbiel - Sparrhorn - Belalp
Access to start point:Postauto cff logo Brig - Naters - Blatten (Belalp) Seilbahn: Blatten - Belalp (möglicherweise brauchen Sie dem Sesselbahn Belalp - Hohbiel)
Access to end point:Seilbahn: Belalp - Blatten Postauto: Blatten - Naters - cff logo Brig
Accommodation:hotels & chalets in Blatten und Belalp
Maps:Aletsch

Nederlands & Deutsch mit video

Im Blatten bei Naters gehen Sie mit dem Seilbahn nach Belalp.
Ab Belalp können Sie weiter mit einen Sesselbahn nach Hohbiel (07-07-2012 Bis 15-08-2012)
Aber es ist viel Schöner zu fuss.

Ab Belalp laufen Sie in dem richtung von Hotel Belalp.
Bei dem Sesselbahn geht de weg nach oben.
Dem weg ist jetzt auch Schmall. Aud diese weg sind wonderschöne Blick auf Brig.
Der weg ist nicht steil und der weg ist güt.
Wann Sie auf Hohbiel sind ist es nur eine stunde nach der Sparrhorn.
Jetzt geht der weg über Felsen. Nach eine Kurve geht dem weg steil nach oben.
Dann sind Sie auf eine grat. Der weg geht ein klein bisschen nach unter.
Und danach wieder nach ober. Dann Sind Sie auf der Sparrhorn.

Auf der Sparrhorn haben Sie mit Schöne wetter Güte ausschichten auf der Aletschgletscher.
Es ist nicht dem gletscher bei Eggishorn, Bettmeralp und Riederalp. Es ist ein ander teil aber der name ist Aletschgletscher, Früher war es ein Gletscher. im Dieses tal ist auch der Oberaletschhütte.

Zurück können Sie über dem "Alte" weg/
Wann Sie bei eine spaltung kommen, Vorne der Kurve gehen sie weiter herunter.
Es steht nicht mehr angeschrieben aber da hadden Sie schone ausschichten auf der Aletschgletscher.
Danach kommen schnell Beiden wegen wieder zusammen.
Sie laufen in dem richtung vond das John Tyndall Monument.
/Es ist nicht mehr so weit und sie kommen schnell bei das bergstation von der Belalpbahnen.

Vanaf het bergstation van de Belalpbahnen loopt u eerst in de richting van het uitzichtpunt Aletschbord. De wandeling loopt hier niet langs maar is zeker de moeite waard. Dit is maar 20 minuten langer lopen.

Als u niet langs het uitzichtpunt gaat, gaat u bij Hotel/Restaurant Sparrhorn een bergpad op. U komt nu ook langs een Stoeltjeslift. Deze stoeltjeslift gaat naar hohbiel (2674M). Dit is richting de Sparrhorn. Zo kunt u de wandeling inkorten het is van hohbiel namelijk nog maar een uur naar de Sparrhorn.

De stoeltjeslift draait tussen:  Midden juli t/m Midden Augustus.

Het eerste stuk loopt nog vrij vlak. Maar dit veranderd al gauw. Tot aan hohbiel is het vrij pittig klimmen maar niet moeilijk. De weg blijft lopen over alpenweide. Als u bij hohbiel bent aangekomen begint het zware stuk van de wandeling. Dit gedeelte loopt over keien. Als u op een soort topje bent dan is dit nog niet de Sparrhorn. U ziet de Sparrhorn nu liggen.

Bij mooi weer heeft u prachtig uitzicht. U kijkt heel mooi op de Oberaletschgletscher.  De terugweg kunt u over de oude weg. Deze weg staat niet meer goed aangegeven. Gebruik dan deze GPS-track.

De wandeling heb ik samengelopen met de Oostenrijk-specialistUitenbuiten.nl. Uitenbuiten heeft hier ook een verslag over gemaakt.

Willem says: Leuk filmpje weer!
Sent 14 January 2012, 15h48
Hey Henkie_NL,

dank je wel voor de beschrijving en het leuke filmpje. De Sparrhorn staat ook nog op mijn verlanglijstje en ik wist niet dat je ook de stoeltjeslift naar Hohbiel kon gebruiken in het hoogseizoen. Die info kan nog wel eens van pas komen als we met anderen onderweg zijn.

Overigens: heet de gletsjer waarover je spreekt niet gewoon "Oberaletschgletscher"? En ga je binnenkort nog een bericht over de Oberaletschhütte publiceren?

Groet, Willem

Wandelwallis.nl / Henkie_NL says: RE:Leuk filmpje weer!
Sent 15 January 2012, 15h49
Dankje wel willem,
ik heb op de kaart nagekeken en je hebt gelijk,
ik wist niet beter dat de Oberaletschgletscher pas bij die splitsing was.

Ik ga binnenkort de oberaletschhutte op hikr plaatsen.

Groeten;
Henkie_NL