Monte Caurga

Publiziert von madu , 24. Juli 2011 um 13:24.

Tour Datum:25 Juni 2011
Zufahrt zum Ausgangspunkt:Rifugio Chiavenna
Zufahrt zum Ankunftspunkt:Rifugio Baita del Capriolo
Kartennummer:1255 Splügenpass, 1275 Campodolcino

De Monte Caurga is eigenlijk een onbeduidende berg in het italiaanse Lombardije. Hij ligt tussen de iets hogere bergen Pizzo Groppera (2948m) en Monte Mater (3025m). Op de Pizzo Groppera kun je in de winter skien en dat kun je ook in de zomer nog zien: de liften van het skigebied Madesimo staan er dan wel erg verlaten bij. De beklimming van de Monte Caurga is technisch niet erg moeilijk, maar omdat er grotendeels geen wegen en wegsporen zijn, is een goed oriëntatievermogen wel nodig.

We begonnen na een italiaans ontbijt met wit brood in het Rifugio Chiavenna en volgden de gemarkeerde weg aan het Lago Nero voorbij naar de Passo di Angeloga. De gemarkeerde weg verloopt noordelijk van het Lago Nero, hoewel de logische wegsporen eigenlijk zuidelijk aan het meertje voorbij voeren. Wij liepen in ieder geval zuidelijk. Kort na de pas, waar de weg een bocht naar rechts maakt, verlieten we de weg richting noorden. Dit is op ca. 2345m, ten noorden van het Lago Ballone. Hier zijn onduidelijke rode markeringen, welke we zo goed het ging volgden tot aan een gesloten restaurant onderaan een gesloten skipiste bij een meertje en P.2451.
Vanaf hier liepen we verder richting P.2559 en wat steiler richtung P.2730, waar we de oostgraat van de Monte Caurga bereikten. Hier lieten we onze rugzakken staan en beklommen de Monte Caurga. De afdaling in het Valle di Rebella volgde over grote en losse rotsblokken en daarna over grashellingen tot aan het meertje zonder naam bij P.2479. Het Valle di Rebella is een erg verlaten en wild dal.
Vanaf P.2479 liepen we richting noorden, staken een beekje over, en vonden de weg naar de Passo di Sterla. Deze wilde, maar goed gemarkeerde weg, volgden we en kwamen zo via de Alpe Ganda Nera uiteindelijk bij het stuwmeer Lago di Lei uit.

Het Rifugio Baita del Capriolo bleek weer een prima hut, met gastvriendelijke mensen en lekker eten.

Tourengänger: madu
Communities: Nederlands forum